Passage through Mirkwood analyse

Hier begint je grote avontuur van de ‘Shadow of Mirkwood’ Reeks. Je word op pad gestuurd door Koning Thranduil om dringend nieuws te bezorgen aan Lady Galadriel van Lorien. Alleen moet je door Mirkwood forest waar je niet alleen bent.... Je zult ten strijde trekken tegen gemene Orcs die je kop willen hebben en ook zijn de spinnen niet je beste vrienden. Toch zul je moeten overleven in Mirkwood forest. Je bent een door steek aan het maken om uiteindelijk uit te komen bij de rivier de Anduin


  1. Core set / Scenario 1
  2. Encounter sets / Passage through Mirkwood, dol Guldur orcs en spiders of Mirkwood. 
  3. Moeilijkheidsgraad naar onze mening / 3,5
  4. Moeilijkheidsgraad in de community / 2,2
  5. Quest kaarten / 3 kaarten waarvan de laatste quest verdeeld is over 2 kaarten en je zult gaande weg een keuze moeten maken. 
  6. Keywords / When revealed, forced, travel, response. 

Het eerste scenario beschouw ik als een test encounter deck. Je gaat voor de eerste keer de diepte in met deze fantastische living card game met elke twist and turn die je maakt komen er meer en meer obstakels of vijanden op je af die je moet weten te verslaan of te ontwijken. Ik zelf val vaak terug op dit scenario om decks te testen of om gewoon lekker weer eens te winnen, want het is echt een lastige LCG.


 

De setup

Je moet in het encounter deck zoeken naar de Forest spider en de Old forest road en leg deze in de staging area. 

 

Quest kaart 1: Flies and spiders

Het is voor de rest geen bijzondere quest, haal alleen de 8 quest points die je met een standaard core deck of een zelf gemaakt deckje makkelijk in een aantal beurten kunt halen. Let hierbij op dat de Forest spider  een +1 attack krijgt bij de eerste keer engagement en dat als je een travel actie doet naar de Old forest road  je een held mag refreshen.  Je kan zo makkelijk de Forest spider blocken. 

 

Quest kaart 2: A fork in the road 

Je treed dieper en dieper Mirkwood binnen en bent al gauw omsingeld door Spiders en andere schepsels van het woud. Gelukkig heeft deze quest maar 2 quest points nodig om verder te gaan naar het laatste gedeelte van je missie. 

 

Na het behalen van deze snelle quest moet je een keuze maken en je weet de uitkomst nog niet…..

 

Quest kaart 3: A chosen path 1

“don’t leave the path!” Als je deze kaart hebt dan kun je de borst nat maken om tegen de Ungoliant’s spawn op te nemen. De Spin der spinnen in Mirkwood forest. Een mega Spider van 5A/2D/9H. Wat voor nogal wat problemen kan zorgen. Als je nog niet klaar bent voor de Mega Spider heb je geluk want, deze quest kaart geeft je de keuze om een Spider kaart te zoeken in de discard pile of het encounter deck. Je kunt het dus nog even uitstellen om het tegen dit mega monster op te nemen. Je kan dit scenario alleen halen als je de eindbaas verslagen hebt en dat is natuurlijk de Ungoliant’s spawn. Let daarbij wel op dat als de Ungoliant’s spawn in de discard pile ligt je hem wel moet kiezen anders duurt het een eeuwigheid voor je hem weer tegen komt. 

 

Quest kaart 3: A chosen path 2

“beorn’s path” Als je deze kaart hebt dan heb je geluk en kost het behalen van dit scenario alleen maar 10 quest punten. Het is dan ook wel het gevaar als je de Ungoliant’s spawn nog niet bent tegen gekomen dat als je deze quest niet snel genoeg doet je hem als nog tegen komt en hij hakt wel een aantal van je allies weg. 

 

Gefeliciteerd! Je hebt met je helden het eerste scenario gespeeld van de Core set en er staan nog een hoop uitdagingen op je te wachten.  


encounter deck analyse

Locations

Locations zijn in dit scenario zowel gunstig als negatief. Het kan je uit moeilijke situaties halen maar het kan je ook in hele nare posities brengen. Hier zijn de positieve en negative locaties. 

 

Negative locations:

great forest web / je moet hier een held uitputten wat vooral in het begin een lastig pakket kan zijn. 

enchanted stream / dit is een locatie waardoor je geen kaarten kunt pakken, erg vervelend als je deck hier op gebaseerd is. 

necromancer’s pass / op deze locatie moet je 2 willekeurige kaarten uit je hand weg gooien. Waardoor je weer wat controle kwijt bent. 

 

Positieve locations:

Old forest road / je mag 1 character weer klaarzetten, wat je uit nabauwde situatie kan halen. 

forest gate / als je naar deze locatie gaat mag de eerste speler 2

                                                                                                    kaarten pakken. Erg goed als je solo speelt.

                                                                    mountains of mirkwood / deze locatie geeft je eerst een extra  

                                                                    encounter kaart, maar zodra je deze locatie hebt gehaald mag

                                                                    je van de eerste 5 kaarten uit je deck een kaart aan je hand

                                                                    toevoegen. Zo kun je een beetje board control houden.      


Enemies

Je bent in Mirkwood forest waar na insecten en een hoop kruipende en hangende spinnen ook goblins en Orcs zich schuil houden, maar dit zijn de je 4 grootste en sterkste vijanden die je in dit eerste scenario tegen komt. Het is een enorm gaaf gevoel zodra je 1 van deze enemies tegen komt en kunt verslaan. Het is dan ook heel vervelend als je deze enemies tegen komt en je bent er niet op voorbereid. 

 

Dol Guldur Beastmaster / een beestenmeester die 2 shadow kaarten krijgt waardoor je bijna zeker bent van dat dit verkeerd gaat uitpakken. 

Chieftan Ufthak / een bruut die met elke aanval sterker word, als je deze niet snel omver brengt kom je er niet meer zo makkelijk vanaf. 

Hummerhorns / de meest gevreesde kaart van dit scenario. Als hij aanvalt kost dit gewoon een held. Ook zijn shadow kan je in nare situaties brengen. 

Ungoliant's Spawn / Spin der spinnen en de eindbaas van dit scenario. Zijn when revealed effect valt wel mee maar zijn shadow kan je threat aanzienlijk in gevaar brengen. Ook zijn 5 attack harkt een weg door je allies heen en hij geeft zichzelf niet snel gewonnen met zijn 9 hitpoints. 


Treacheries

Het word je nog gemakkelijk gemaakt in dit scenario en ze hebben dan ook rustig aan gedaan met de Treacheries kaarten. Het spel is gemaakt om het je moeilijk te maken en treacheries zorgen er dan ook voor dat je vaak gefrustreerd raakt en dat je heel maar dan ook echt heel vaak in benauwde situaties terecht kan komen waar je liever een "A test of will" had om dit allemaal te voorkomen. 

 

Caught in a web / is een condition die een held gevangen neemt in zijn web en pas weer weg gaat zodra je 2 resources betaald. Je kan je held dus niet klaarzetten in de refresh phase. 

The Necromancer's reach / een enorme domper als je deze krijgt, 1 damage naar elke uitgeputte character. Vooral de core set decks bestaan uit veel ally's met maar 1 hitpoint. 

Eyes of the forest / als je midden in je spel zit en je hebt lekker wat event cards gespaard voor totale controle dan heb je met deze kaart pech en kun je alles weg gooien. Dag controle. 


shadow effects

We laten jullie eens alle shadow effecten van dit scenario zien, dan weten jullie namelijk wat jullie te wachten staat. 

 

Forest spider / In het begin van het spel kan dit nog wel eens naar uitpakken, aangezien je altijd wel een 'Steward of Gondor ' hebt liggen. Voor de rest stelt deze schadow niks voor. 

Driven by Shadow / Is het zelfde als de Forest spider, alleen geld er voor deze kaart nog iets anders. Vaak laat je een attack doorkomen omdat je ervan uitgaat dat het je geen schade zult doen, helaas moet je bij deze kaart al je attachments verwijderen. 

Dol Guldur Orcs / attacking enemies krijgt +1 aanvalspunt en +3 als de aanval niet verdedigd word. Die +1 stelt niet veel voor maar die +3 kan je een held kosten. 

East Bright Patrol / geeft de aanvallende anemie +1 attack en als je deze aanval niet verdedigd moet je threat level met 3 punten omhoog. Dit wil je dus voorkomen om niet de 'Hummerhorns' tegen te komen. 

Hummerhorns / De naarste kaart in het algemeen in dit scenario. Niet alleen is hij in normale modus erg gevaarlijk ook zijn shadow kan je achterna zitten. Elke karakter krijgt 1 schade, als de aanval niet is verdedigd krijg iedereen 2 schade. Daar gaat dan je leger die je nodig hebt om de 'Ungoliant's Spawn' te verslaan. 

King spider / Je moet 1 karakter uitputten en dit kan heel naar zijn als je toevallig maar eentje hebt liggen om de king spider te blocken. 

Ungoliant's spawn / Geen schrik moment met zo'n enge spider, alleen je Threat ramt zo wel weer door dat dak heen. Je moet dit juist voorkomen in dit scenario, want als die Hummerhorn op tafel komt hang je. 


tip en tricks

  • Blijf onder de 40 threat om de Hummerhorns niet te hoeven confronteren. 
  • Bij beurt 1 moet je al een aanval van de Forest spider weten te blokken, deze valt aan de eerste keer met een 3 attack. Travel daarom gelijk naar de Old forest road om een hero te refreshen. 
  • Zorg dat je goed bent voorbereid op de Ungoliant’s spawn, deze eindbaas als spin hakt veel allies weg. 

Wij hopen jullie net zo genoten hebben als ons van dit eerste scenario!

 

Jeroen - lotr dutch bloggers 09-04-2020

Check www.hallofbeorn.com/lotr voor de afbeeldingen. 

 

Commentaren: 2
  • #2

    Jeroen - Lotr dutch blogger (vrijdag, 08 mei 2020 13:28)

    Beste DG, gaaf dat je gebruik maakt van onze site! Er zal nog een hoop content komen!

  • #1

    DG (vrijdag, 08 mei 2020 08:11)

    Dank voor deze website. Ben net begonnen, dus ga mee op avontuur